+(98)21 33567558 info@asemanplastic.com

نحوه نظافت پارکت چوبی بدون آسیب رسیدن به آن

ما در این مطلب نحوه نظافت پارکت چوبی بدون آسیب را به شما آموزش خواهیم داد و انواع روش های نظافتی را برای شما شرح خواهیم داد. پس اگر می خواهید در این مورد بیشتر بدانید مارا تا پایان همراهی کنید.

 

نحوه نظافت پارکت چوبی بدون آسیب رسیدن به آن

طی کشیدن کف پوش چوبی

درباره پارکت چوبی

پارکت های چوبی کف پوش های زیبایی هستند که در بیشتر خانه ها از آن استفاده شده است. می توان گفت که با ورود این محصول به بازار استفاده از کاشی و سرامیک به تدریج کمرنگ شد و به مرور زمان جای خود را به پارکت داد. اما لازم به ذکر است که ما در این مطلب می خواهیم صرفا در مورد نظافت پارکت چوبی صحبت کنیم و تنها به صورت مختصر به این پارکت ها و ویژگی های آن می پردازیم.

مزایای کف پوش های چوبی

از ویژگی ها و مزایای پارکت های چوبی می توان به موارد زیر اشاره کرد. از جمله:

  • بالا بودن عمر پارکت ها در حدود 50 سال
  • دارا بودن از زیبایی بی نظیر به عنوان یک نوع کف پوش
  • نظافت آسان
  • گرم نگه داشتن سطوح کف خانه در زمستان
  • عایق بودن درمقابل  سر و صدا

مواردی که در بالا ذکر شد پنج مورد از ویژگی های پارکت چوبی بودند.

مراحل نظافت کف پوش های چوبی خانه

برای تمیز کردن پارکت های چوبی باید مراحل زیر را به ترتیب دنبال کرد. این مراحل عبارتند از:

  • جارو کردن
  • طی کشیدن
  • خشک کردن

در ادامه روش کار در هر کدام از مراحل بالا را توضیح خواهیم داد.

مراحل نظافت کف پوش های چوبی خانه

نظافت پارکت با طی حوله ای

نحوه نظافت پارکت های از جنس چوب به وسیله جارو

پارکت ها بسیار مسطح هستند و به راحتی می توان آن ها را جارو کرد. برای نظافت کردن پارکت با جارو از یکی از گوشه های خانه جارو کردن را آغاز می کنیم و تا دم در ادامه می دهیم. با این عمل تمام گرد و غبار و آشغال ها به راحتی از کف خانه جارو می شود و در عین حال به پارکت نیز آسیبی نخواهد رسید. بهتر است که پارکت ها حداقل هفته ای دو بار با جارو های دسته بلند دارای الیاف پلاستیکی جارو شوند تا گرد و غبار و آشغال به آنها صدمه نزند.

نحوه نظافت کف پوش چوبی با تی مرطوب

اگر شما برای نظافت پارکت چوبی تنها از جارو استفاده کنید، صرفا آشغال های موجود روی آن حذف می شوند و تغییری در نمای پارکت به وجود نمی آید. اما اگر پس از جارو کشیدن از طی استفاده کنید، نتیجه بسیار متفاوت خواهد بود. در این مرحله می توانید از طی ماکارونی یا طی حوله ای برای امر تی کشیدن استفاده نمایید. زیرا این مدل از طی ها بسیار لطیف هستند و به پارکت های چوبی آسیب نخواهند زد. برای شروع می توانید طی حوله ای یا ماکارونی را با آب مرطوب کرده و بر روی پارکت ها بکشید.

نحوه خشک کردن پارکت

پارکت ها به دلیل اینکه از چوب تولید شده اند نسبت به خیسی بسیار حساس هستند. در حقیقت اگر پارکت ها خیس بماند عمر آنها کوتاه خواهد شد. همچنین با تردد بر روی آن ها جای پا روی پارکت ها خواهد ماند. بنابراین برای نظافت بهتر و جلوگیری از لکه شدن، می بایست پارکت ها بعد از طی کشیدن خشک شوند. برای این امر می توان از یک طی حوله ای استفاده کرده و پارکت ها را به وسیله ی آن خشک نمود.

نکات مهم در هنگام استفاده از طی برای نظافت کف پوش ها

در هنگام استفاده از طی برای نظافت پارکت چوبی حتما به نکات زیر دقت کنید:

  1. قبل از طی کشیدن می بایست پارکت را با دستمال و مواد شوینده لکه گیری کرد.
  2. سعی کنید مدل طی که برای پارکت می خواهید به کار ببرید از نوع حوله ای و ماکارونی باشد.
  3. پس از اتمام کار باید حتما طی را شست و در هوای آزاد قرار داد تا بو نگیرد و خشک شود.

رعایت این نکات می تواند شما را در داشتن نظافتی بهتر برای پارکت های چوبی منزل تان یاری نماید.

مواد شوینده مناسب برای نظافت پارکت های از جنس چوب

اگر قصد دارید پارکت های منزل خود را برق بیاندازید باید حتما از مواد شوینده مخصوص برای این امر استفاده کنید. چوب ها بر خلاف کاشی و سرامیک بسیار حساس هستند و نمی توان با هر ماده شوینده ای آن ها را تمیز کرد. بنابراین بهتر است مواد شوینده ای که قصد دارید برای این منظور به کار ببرید یا مخصوص پارکت باشند. اگر هم مواد شوینده ی مخصوص پارکت در اختیار نداشتید می توانید همان مواد شوینده معمولی را به صورت رقیق شده با آب مورد استفاده قرار دهید.

برای نظافت پارکت چوبی روش کار به این صورت است که ابتدا یک سطل از مواد شوینده ی رقیق شده آماده می کنید. سپس یک سطل دیگر که تنها محتوی آب است نیز در کنار آن قرار می دهید. سپس طی را در سطل حاوی مواد شوینده فرو می برید و بیرون می آورید. ولی سعی کنید جوری طی را به مواد شوینده آغشته کنید که موقع استفاده آب از آن نچکد. سپس پارکت ها را طی بکشید و نظافت کنید.  در هنگام طی کشیدن به این نکته توجه کنید که طی کشیدنتان تنها در یک جهت باشد .

بعد از اتمام کار می بایست طی را درون سطل محتوی آب فرو برده و آن را بشویید. سعی کنید که از آب داغ برای نظافت پارکت ها استفاده نکنید. زیرا آب داغ نیز می تواند به پارکت های چوبی آسیب بزند.

مواد شوینده مناسب برای نظافت پارکت های از جنس چوب

لکه گیری پارکت

در پایان

می توان گفت که اگر محیط زیست برایتان اهمیت دارد و به خاطر حفظ محیط زیست ترجیح می دهید که از شوینده های صنعتی استفاده نکنید و یا نمی خواهید بابت خرید شوینده هزینه ی زیادی انجام دهید، بهتر است خودتان در منزل شوینده ی مناسب برای نظافت پارکت های منزل تان را بسازید. به این ترتیب که یک سطل محتوی آب ولرم را برداشته و نصف فنجان مایع ظرفشویی در حل کنید. سپس با فرو کردن طی در این محلول به نظافت پارکت ها بپردازید. به خاطر داشته باشید که استفاده از سرکه در این محلول نیز می تواند کیفیت نظافت پارکت های چوبی را ارتقا دهد.

سوالات متداول نظافت پارکت چوبی بدون آسیب

  1. اولین مرحله برای نظافت پارکت چیست؟
    برای اینکه در امر نظافت پارکت موفق باشید در ابتدا می بایست پارکت ها را جارو کنید تا آشغال ها و گرد و غبار از روی آنها حذف شوند.
  2. چرا بعد از طی کشیدن باید پارکت ها را خشک کرد؟
    زیرا پارکت ها نسبت به خیسی حساس هستند و ممکن است در اثر خیس ماندن ورم کنند. بنابراین برای جلوگیری از این موضوع باید آنها را بعد از طی کشیدن خشک کرد.
  3. کدام مایع شوینده برای نظافت پارکت ها مناسب تر است؟
    معمولا استفاده از مواد شوینده ی معمولی و رقیق شده برای نظافت پارکت ها بهتر است و نتیجه ی مطلوبی خواهید گرفت.

محصولات دیگر ما