+(98)21 33567558 info@asemanplastic.com

بهترین روش شستن فرش در خانه

ما در این مطلب قصد داریم که بهترین روش شستن فرش در حیاط منزل را به شما آموزش دهیم تا شما مجبور نباشید هزینه های سرسام آور شستشوی فرش را در این دوران گرانی متحمل شوید.

بهترین روش شستن فرش در خانه

شست و شوی فرش در حیاط

چگونه می توان فرش را در خانه شست؟

می توان گفت که فرش های یک خانه یکی از ارزشمند ترین وسایل در بین ایرانی ها به شمار می آیند. فرش ها در ابعاد مختلف در خانه ها وجود دارند. همانطور که می دانید از فرش برای پوشاندن سطوح کف در منازل استاده می شود. انواع دیگری از فرش نیز وجود دارند مانند:

  • پادری
  • تابلو فرش

ولی ما قصد داریم که در مطلب بهترین روش شستن فرش صرفا در مورد فرش معمولی خانه ها و نحوه ی شست و شوی آن صحبت کنیم. باید بدانید که شستن فرش یکی از کارهای سخت نظافتی در منزل است. خصوصا با هزینه های بالایی که فرش شویی ها این روزها مطالبه می کنند، شستن فرش در خانه معقول تر به نظر می رسد.

اگر این بار تصمیم گرفتید که فرش منزل تان را خودتان بشویید ما در این مطلب شما را کاملا راهنمایی می کنیم. همچنین تمام نکات لازم و ضروری حین این اقدام را به شما خواهیم گفت. پس همچنان با ما همراه باشید.

نکات لازم قبل از شستن فرش

اگر برای اولین بار است که می خواهید فرش هایتان را در حیاط منزل بشویید پس بهتر است که ابتدا نکات زیر را به دقت مطالعه نمایید:

  • برای شستن فرش در محل زندگی تان باید به اندازه ی کافی فضای باز در اختیار داشته باشید. فضاهایی مانند حیاط یا حتی پشت بام برای این امر مناسب اند. ولی اگر این فضا ها را در اختیار ندارید بهتر است که از شستن فرش در خانه منصرف شوید.
  • باید قبل از شستن از رنگ دادن یا رنگ ندادن فرش مطمئن شوید. برای این امر بهتر است که قبل از شستشو یک پارچه ی مرطوب و روشن را روی سطح فرش بکشید تا ببینید که فرش تان رنگ می دهد یا خیر.
  • قبل از شروع فرش شستن باید مکانی برای خشک کردن آن نیز در نظر گرفت. شما همیشه بعد از تمام کردن شستشو نیاز به فضایی دارید که بتوانید فرش را از آنجا آویزان نمایید تا خشک شود.
  • قبل شست و شوی فرش باید آن را کاملا جارو کنید یا بتکانید تا آشغال های روی فرش حذف شوند. زیرا اگر آشغال ها روی سطح فرش باقی بماند شستن آن بسیار سخت خواهد شد.

در زیر مراحل این شستشو را برای شما آورده ایم.

مراحل بهترین روش شستن فرش در خانه

در مطلب بهترین روش شستن فرش ما مراحل انجام این کار در خانه را برای شما آورده ایم . باید گفت که اگر تصمیم خود را برای شستن فرش در خانه گرفته اید می بایست مراحل زیر را به ترتیب دنبال نمایید.

مراحل بهترین روش شستن فرش در خانه

نمایی از شستن فرش در خانه

مرحله اول خیس کردن فرش

شما در این مرحله باید فرش را روی یک سطح صاف پهن کرده و با شلنگ آب آن را کاملا خیس کنید. برای این کار شلنگ آب را در دست گرفته و به صورت رفت و برگشتی روی فرش می گیرید. شما می بایست این عمل را تا خیس شدن تمام زیر و روی فرش ادامه دهید.

مرحله دوم ریختن ماده شوینده روی فرش

بعد از اینکه فرش را به طور کامل خیس کردید می بایست روی فرش ماده ی شوینده بریزید. بهترین ماده ی شوینده برای فرش شامپو فرش با کمی پودر شستشوی دستی و مقداری کلر است. اما در صورتی که فرش شما خیلی هم کثیف نیست و نیاز به یک شستشوی ساده دارد، استفاده از شامپو فرش برای این شست و شو به تنهایی کفایت می کند.

مرحله سوم شستن فرش با فرچه

بعد از دو مرحله ی قبل در بحث بهترین روش شستن فرش، حالا لازم است که برای تمیز شدن هر چه بیشتر و زدودن لکه ها از روی فرش از فرچه استفاده کنید. شما می توانید با فرچه تمام روی فرش را به تمیزی هر چه تمام تر بشویید. یادتان باشد که حرکت فرچه روی فرش باید به صورت بالا پایین باشد تا به فرش آسیب نرسد. بعد شستن فرش در پایان ریشه ها را نیز با فرچه بشویید. برای شستن ریشه ها نیز می توانید از همان حرکت بالا به پایین استفاده کنید.

مرحله چهارم آبکشی

می توان گفت که جذاب ترین مرحله شستن فرش مرحله آبکشی است. شما می توانید با استفاده از یک طی آب جمع کن و یک سطل آب همراه با شلنگ آب عملیات آبکشی فرش را انجام دهید. شما برای این منظور می بایست آب را با سطل یا شلنگ روی فرش بریزید و سپس پشت سر آب روی فرش را طی آب جمع کن بکشید تا کف و آب های درون فرش به راحتی از بین برود. در این مرحله نیز هم جریان آب و هم حرکت طی باید از بالا به سمت پایین باشد.

مرحله پنجم آبگیری

شما می توانید در این مرحله فرش را لوله کرده و در گوشه ای به صورت ایستاده تکیه دهید تا آب های موجود در آن بیرون آید. اگر شما به مدت دو ساعت فرش را در همین حالت رها کنید، 80 درصد آب های موجود در آن حذف خواهند شد.

مرحله آخر خشک کردن فرش

در انتهای بحث بهترین روش شستن فرش به مرحله ی پایانی این شستشو می رسیم. مرحله ی پایانی شستن فرش در خانه، شامل خشک کردن آن است. برای این منظور باید فرش لوله شده را بعد از اطمینان از خالی شدن آب های موجود در آن بر روی یک سطح شیب دار در مقابل آفتاب به صورت آویزان پهن کنید تا 20 درصد آب باقیمانده در آن نیز به طور کامل از بین برود. توجه داشته باشید که می بایست به فرش فرصت دهید تا کاملا خشک شود. نور آفتاب همچنین می تواند تمام آلودگی های احتمالی موجود در فرش را حذف کند.

نکات لازم بعد از شستن فرش

بعد از این اقدام حتما نکات زیر را مد نظر داشته باشید. از جمله:

  • یادتان باشد که اگر فرش به درستی خشک نشود احتمال زرد شدن آن وجود دارد. همچنین آلودگی ها می توانند به سادگی در فرش نفوذ کنند.
  • حتما فرش را بو کنید و اگر هنوز بوی نم یا رطوبت می داد باز هم آن را در مقابل آفتاب رها کنید تا این بو نیز به کلی از بین برود.
  • اگر از پریدن رنگ فرش نگران هستید می توانید روی فرش یک پارچه ی سفید پهن کنید تا از زرد شدن و پریده شدن رنگ آن جلوگیری شود.
نکات لازم بعد از شستن فرش

شستشوی فرش با جارو دسته دار

در پایان

می توان گفت که این روزها بعضی افراد فرش ها را در همان داخل خانه به وسیله ی یک ابر و شامپو فرش می شویند و لکه گیری می کنند و در عین حال از نتیجه هم راضی هستند. ولی باید گفت این نوع شستن فایده چندانی ندارد و برای از بین بردن کامل آلودگی ها باید فرش را به روشی که در این مطلب گفتیم شست و شو کرد.

سوالات متداول بهترین روش شستن فرش

  1. بهترین روش شستن فرش چیست؟
    بهترین روش شستن فرش این است که شما فرش های خود را در خانه بشویید. به این شکل می توانید از میزان پاکیزگی آن کاملا مطمئن باشید.
  2. در کدام مرحله از شست و شوی فرش در خانه ماده شوینده میریزند؟
    در مرحله ی دوم و بعد از خیس کردن کل فرش باید روی فرش ماده ی شوینده ریخت و با یک فرچه به شست و شوی آن پرداخت.
  3. اگر فرشی را که کاملا خشک نشده به داخل منزل آوریم و پهن کنیم چه می شود؟
    اول از همه بوی نم آن شما را آزار خواهد داد. دوم روی فرش به سرعت لکه های زرد ایجاد می شود. سوم اینکه احتمال آلودگی فرش مرطوب بسیار زیاد است.

محصولات دیگر ما